Sept 2013. Byta lampor – instrumentpanelen.

Har eg. varit smått förundrad att instrumentbelysningen fungerat. En P1800 som körs på kvällen gör nästan instrumentpanelen ännu vackrare än på dagen. Blev ännu mer impad när jag sen såg att det totalt sitter 9 stycken i instrumenten – och alla lyser. Men så lade belysningen i tankmätaren av. Gamla glödlampor är en alldeles egen historia. Dags för research. Så här ser det ut i specen i verkstadsmanualen (klicka för större).

glödlampor p1800

Volvo kallar sockeln “W 2,1 d” i verkstadsmanualen. Men sockelnamnet går inte att hitta i några nutida annaler. Verkstadsmanualen är f.ö. mkt kortfattad men påstår att man ska kunna nå dessa lampor från baksidan av instrumentpanelen. Slängde ut en fråga på Facebook, ger snabba svar till skillnad mot forumet. Om man tittar runt i verkstadsmanualerna på bilderna på baksidan av instrumenten så ser man till slut att den okommenterade gemensamma nämnaren är ett eller flera stora svarta hål. Det är där lamporna är instuckna.

Tankmätare, oljetrycksmätare och klocka har ett svart hål var, varvräknaren 2 och hastighetsmätaren 5. Den senare har förutom 2 belysningslampor även 3 kontrollampor: batteri/laddning, blinkers och helljus. Men det blir ju 10 (tio!) totalt och det skulle vara 9 (nio). Klocktillverkarna på Smiths har bestämt sig för en specialare i klockan, där heter sockeln “Ba 7 s” och effekten 2W. De övriga ska ha 3W.

Men mystiken tilltar. I listan ovan nämns helljus, blinkers och laddning separat som 1 lampa per styck under de 9. Nåväl, enligt nästa verkstadsmanual så handlar det om 6 st “+ kontrollampor” och dessa är ju 3 så fine, en pedagogisk lapsus? Tillbaks till tankmätaren, så här ser den ut bakifrån, svarta hålet längst upp.

baksida tankmätare

Om man nu lyckas böja sig in under instrumentpanelen får man se ett ormbo vart man än tittar. Efter att ha tittat runt en stund tyckte jag mig se vad som borde vara änden på sockeln till tankmätaren. Så jag satte mig upp och tog fram E.T. fingrarna och efter en stund lossnade den hyfsat villigt. Det är ingen bajonett eller så men man får ändå vicka lite på känn och sen kom den. Ser ut som en gammal ficklampslampa. Så här, fast min var svart på toppen.

1235276_10151670108292462_739423175_n

Detta är alltså en “W 2,1 d”-sockel. 12V och 3W ska det vara. Kärt barn har tydligen nya namn, för sökning på det ger ingenting. Efter att ha tittat runt lite verkar moderna motsvarigheter till sockeln heta MES eller E10. Verkar svårt hitta 3W, men hittade 2.4W på Clas Ohlson och Kjell&Co men sådär lite lagom dyrt. Och dom här pyttelamporna är nog på väg att dö ut så jag kollade på ebay.uk och där finns div 10-packar till Jensen, Lotus och andra på 2.2W vilket jag tänker slå till på så man har ett litet lager.

Förutom instrumentbelysningen sitter lite glödlampor här och där, någon lyser upp värmereglagen, det finns en annan lampa man kan tända på passagerarsidans (under fötterna) och ett annat mysterium är olje- och vattentempmätaren som jag med bestämdhet tror mig sett lysa men där finns ingen lampa att stoppa in. Så inte nu, men vid tillfälle tänkte jag räkna lampor i kopplingsschemat. För mitt chassinummer #9713 ser det ut så här (klicka för större)

kopplingsschema chassi 7001-10000

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *