Sep 2013. Placering T-kors och domkraft. Samt ny bagagerumsmatta.

Jag har den gamla typen av röd domkraft som tydligen är ovanlig. När detta skrivs finns en sådan på Tradera och nuv. bud är just nu 1650:- (!!). Man skulle kunna bli rik på att slakta en gammal P1800 med tanke på vad originaldelar kostar nuförtiden.

Volvo ska ha bytt domkraft någon gång under -65 vid chassi ca #14.500 och jag har ju en 64:a. Jag tror mig också ha sett en annan äldre domkrafter än den jag har. Min årgång har ett abnormt långt T-kors som legat lite illa i bakluckan, och så var den sned. Och domkraften låg på en provisorisk dyna undanstoppad t.h. om reservdäcket. För ett år sedan träffade jag Mark i Saltsjöbaden (P1800 guru, tillika besiktningsman) som uppmärksammade mig på en gängad bult med vingmutter som sticker upp från bakre hjulhuset – där ska domkraften sitta.

bild 1

Smidigt! Under mattan ligger också en lite bit dämpdyna som gör att allt sitter bra.

Häromdagen fick jag hjälp att rikta mitt sneda T-kors så då började jag också fundera på hur det var placerat från början. Mitt satt spänt lite konstigt under metallklammern som syns på väggen ovan t.v. Jag fick se en bild där den hölls fast av två klämmor på torpedväggen. Mycket riktigt fanns två gamla skruvhål genom pappen även på min bil, hade aldrig uppmärksammat dom tidigare. Så idag var jag på biltema för att se om jag kunde hitta något passande. Jag hittade dessa. 30 spänn är en baggis, bara att testa:

86-220_m

 

Och det gick bra. Efter lite pill fick jag t.o.m de medföljande skruvarna hitta hålen i metallen bakom pappen. Det röda signalgummit kommer jag förmodligen klä med svart isolerband e.dyl men det är en detalj i sammanhanget. Fästena säljs i 5 packar så är någon intresserad så hör av er, jag har 3 över. Tycker det blev bra:

bild 3

 

Förresten har jag också skurit till en ny bagagerumsmatta. Min original har några sprickor så jag har gaffa-tejpat den på undersidan. Men jag tyckte den ger ett allmänt skräpigt intryck så jag ville ha något annat när jag ändå bytt tank. VP har nya i gummi och jag har tittat men tycker inte dom ger något vidare bra intryck. Så jag åkte till en stor mattbutik i Bromma och letade bland ganska tjocka mörka heltäckningsmattor, det blir ju lite extra ljuddämpning också. Köpte en bit och lade originalmattan ovanpå och skar som den fast lite större. Justerade också placeringen av bensinrörs-hålet något då originalmattan inte riktigt satt bra. Är nöjd med resultatet, ser ombonat och rent ut.

Så här ska en bra, ljuddämpande och ombonad matta se ut. Passa på att justera positionen på hålen något ifall originalmattan (som min) inte var perfekt.
1) Hålet längst upp: för reservdäckets L-krok
2) Stora hålet längst ner: bensinrörsgenomgång
3) Lilla i nederkant: vattendräneringen under tankluckan

matta

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *