Nov 2014. Höstservice inför vintern

Idag var bilen hos Södermalm Bil El. Detta fanns på listan:

– Oljebyte, nytt oljefilter och rundsmörjning. Stift och luftfiler är onödigt byta nu efter kanske 400 mil, de får sitta ett tag till och är lättare byta själv för mig som inte har något fix-garage.

– Tanken som byttes förra året har läckt runt inspektionsskruvarna (blev långsamt fuktiga). Tanken – “original” från VP – är tillverkad i Taiwan. Förmodligen har man stansat tanken, svetsat ihop den och sen gängat öppningarna för skruvarna – och sen skruvat i skruvarna “sådär” – och sen lackat . Dom satt hårt då tanken kom men kan ha berott på lacken. Så den började droppa. Nu är skruvarna åtdragna men Berra ville inte dra dom för hårt – då finns risk att gängorna går sönder. Kan vara läge för den som köper ny tank att börja med att skruva loss skruvarna och sen skruva dit dom med någon lämplig tätmassa.

– Sen innan tankbytet har jag haft en extralång bensinslang med extra bensinfilter för att kunna se om det kommit gammalt skräp från (gamla) tanken. Nu är den borta.

Borta:
bränslefilter efter 10 mil

– Har haft lite elkrångel vid lampbyten i instrumentpanelen, så jag bad dom se om dom kunde hitta något. Men någon läckström finns inte i bilen. I alla fall inte nu konstaterade Berra efter några mätningar.

– Innerbelysningen fixad, kan dock inte lysa konstant (fel på brytaren) men nu lyser den när man öppnar dörrarna.

– Vindrutespolningen funkade när den hade lust, det visade sig vara tjuvluft och sen med fyllda slangar funkar den fint.

– Bromsljuskontakten hade lagt av. Det blev byte eftersom den nyproducerade jag köpte förra året gått sönder. Berra hade en ny original bland sina lådor (NOS!). Nu lyser den dessutom vid lättare tryck på bromspedalen vilket känns tryggare. Den “nygamla” krävde att man tryckte hårt på bromsen. Trist att vissa nyproducerade delar är så dåliga, denna var från CVI.

2.000 kr kostade kalaset och det var det värt.

Hittade denna fina bild från 1964 rätt nyligen:

volvo-p1800S-specs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *