Nov 2014. Det börjar se schysst ut i motorrummet.

Idag bytte jag expansionskärlet (5) och tog en iPhonebild. Det fick mig att reflektera över vad jag roat mig med i motorrummet de senaste 3 åren. Här är en lista på allt (tror jag):
(1) Byte motorrumslist. (2) Byte Tudorbatteri. (3) Blästring och målning fläktpropeller. (4) Byte spolarvätskebehållare. (5) Byte expansionskärl. (6) Byte luftfilter. (7) Byte ny ventilkåpa i Zink som det ska vara. (8) Rengöring av div. plåtytor och slangar mm, några bytta. (9) Div klistermärken med information. (10) Div. rengöring av förgasare, reparation länksystem, synkronisering, byte ventiler/munstycken mm. (11) Byte livsfarlig Hardyknut. (12) Målning bromsvätskebehållare. (13) Byte dräneringsslangar friskluftsventil. (14) Blästring och rengöring original glasklocke bensinpump (syns ej). (15) Byte bromsljuskontakt 2 ggr. (16) Skyddsslang visst kablage.
Bör vara allt förutom avgassystembytet. Och sånt som byte av olja, tändstift, generatorkol samt oljefilter 2 ggr (som faktiskt syns på bilden..). Har inte räknat ihop vad grejerna kostat men det är nog ett par tusenlappar.

Edit: Nu kom jag på lite andra saker, helrenovering/blästring av kopplingens huvud- och slavcylinder (nära 12) samt återklistring av dämpmattan på motorhuven. Jaja, stort och smått.. Sen t.v. om ettan sitter ett av spolarmunstyckena, dessa har båda monterats om med nya packningar. Slangen (13) går in i en värmetermostat in i kupén som också monterats om efter testning i kökshon med hetvatten. Och när värmepaketet sprang läck och fyllde kupén med kokande kylvätska (då hade jag ägt bilen mindre än 10 dagar) lyftes hela värmepaketet ut (via 8) och återmonterades. Vid (13) syns också en ny gul kabel som förser quartz-klockan med 12V oavsett strömbrytaren på minuspolen. Även strömstoppet är något jag satte dit första året (nedanför 2). Får kanske göra några siffror till.. :- )

Allt är original förutom kylaren som på en -64 inte ska ha expansionskärl. Kylaren lär ha läckt som ett såll och byttes 2005. Kommer inte byta till någon annan i närtid eftersom motortempen höll sig på behagliga nivåer i sommarens ultrahetta. Bl.a. på Gotland där vi flera ggr körde över 10 mil i nära 30 graders värme.

Nov 2014. Starting to look good in the engine bay.

Today I switched the cooler expansion bottle (5). It made me start thinking about what I’ve done in the engine bay the last 3 years – as it looks much better now. Here’s the shortlist: (1) replaced engine seal, (2) changed battery, Tudor of course, (3) renovation of fan incl paint, (4) replacement of viper fluid container, (5) replacement, (6) new air filters, (7) new zink crank-house cover, (8) cleaning and some replacement of various tubes, (9) new original stickers, (10) carb work, various including synchronization, linkage fixing and new fuel nozzles and more, (11) replacement of lethally deteriorated hardy-knot, (12) painting brake fluid container, (13) new drainage, (14) total renovation original glass-clock fuel punp, (15) replacement of brake-contact (twice), (16) covers of some original electric lines.

Edit: besides this I later came to think about some other stuff but not numbered. All in this engine is original (matching numbers etc) except the cooler which was replaced a couple of years before I bought the car. A -64 should not have the cooler expansion bottle but I dont mind as it kept the engine cool during many hours drive in 30 degrees Celsius this summer. 

IMG_1355 900

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *