Några länkar

Amazonforum – snabba svar om det mesta från kära systerbilen
Jagrullar.se – allmänt Volvoforum med en veterandel
P1800-klubben – brokigt samlad och delvis inaktuell – men här finns mycket omfattande information för den som söker
P1800-klubbens forum uppdaterades till slut och är funktionellt nästan bra, men senfärdigheten har gjort att det är få besökare
P1800 “Picture Gallery” årsmodellinfo och annat finns här, här finns också chassi-nr databasen

Det finns några bra Facebookgrupper som ersätter mkt av det som borde funnits på en bra P1800 site:
Här finns den största svenska, och här den största engelskspråkiga.

This site has an interesting idea, multilingual and not fully translated but still a lot of unique/useful information already
http://www.v1800.org/index.php/en/

BLOGGAR

Prototypen P958 X3 under renovering (!)
Nyupptäckt och trevlig blogg från Norrland med en 63:a som ska återställas till original
Volvo 1800S 1966 # 16520
1964 P1800s Stockholm – Södermalmsgrannen Peppes bil som finns omtalad här och där i denna blogg

 

 

 

VARIOUS VIDEOS WITH USEFUL INFORMATION

Recently found this very timely as my carbs are in need for some adjustments, very nice and straightforward instruction by this guy who owns a PV544 with twin SU’s: “In this episode, we explore the SU HS6 carburetors, and what you need to do to clean them up and set them correctly.”

 

Pedagogisk synkronisering förgasare (motorn avstängd men illustrerat fyndigt med munnen då det behövs). Detta är HIF förgasare (i en MG) men principen är lika efter grundinställning efter montering – något som hittas lätt i verkstadshandboken. Skruvarna sitter på andra ställen men dom är bara 3 så det är “lätt att översätta”. Om jag hittar SU HS6 byter jag detta klipp för det ska tydligen finnas (men jag tvekar, har letat ett tag). Men han nämner snabbt det kanske viktigaste nämligen de steg som ska ske INNAN det är dags för denna övning!

147 MG Carburetter Tuning, Universitymotorsltd.

3 saker som kan gå fel med flottörhusen, 2:20min från MOSSTV på Youtube. Dom har div andra filmer av intresse också. Carburetor Float – 3 Things that can go Wrong, Moss Motors, Ltd.

44 secrets of the SU-carb – en genomgång. Undermålig videokvalitet men UniversityMotors och denna snubbe vet vad han talar om även om det är MG installationer. Del 1 är 7 min, det finns en del 2 också.

 

ANDRA VIDEOR AV INTRESSE

Nyproducerad mkt smakfull Engelsk recension av bilen (8 min, från Juli 2013). Volvo P1800: Classic Spy Car – XCAR.

Hittade denna video från en årsträff i Göteborg 2011. Det var innan jag hade bilen, men förre ägaren Thomas hade då tagit ner bilen från Norrland till Skåne och deltog. Man känner igen min bil på dess karaktäristiska backspeglar (Talbot Racing, Green Dot, kromade bulliga som fanns på Porsche 356 och tidiga 911:or) – syns vid 3:22 och 4:15 ca. Och f.ö. syns den redan på titelbilden här – övre raden i mitten, mellan en guldmetallic och röd.

En 7-minuters genomgång av P1800-historien från USA. Många gamla film- och bildklipp

Sen hade Jay Leno (biltokig) en P1800 i sitt program 2014. Roger Moore ägde bilen i detta reportage så förutom att det är välgjort innehåller det en i det närmaste historisk bil.

Simple things may look complicated. The Neighborhood Garage: 1969 Volvo 1800S, Voyager Shift.


ANDRA P1800 relaterade siter

 

Facebook – en slags uppsamlingsplats för bilder

3D modell av tidiga årsmodellerna finns här

 

WP TEMA

ModLite

P1800533percent

 

TRIMIDÈER UTAN STÖRRE INGREPP (från Amazonforum)

Arne: Byt till grenröret som kom på -67 års modell då får du 115 hk. Sen kan man byta kamaxel till något mer spännande, välj en modern kamaxel som KG Trim har eller Folkraceshopen. De gamla kamaxlarna var framtagna för 40 år sen så det har hänt lite sedan dess. Brytarlöst tändsystem typ Ignition 123 som är programmeringsbart ökar också motorns prestanda. Detta är några exempel på vad man enkelt kan göra utan några större ingrepp. Detta kan ge mellan 120 – 140 hk. Ska du ha mycket mer effekt så måste du gå loss i toppen och ta andra förgasare, men jag vet inte hur mycket du har tänkt trimma. Växellådan (M41) tål inte hur mycket som helst. Nu har jag inte läst din blogg så jag vet inte vad du hittills gjort i motorn.

Gunnar S: Arnes inlägg är en bra början.

Volvos motorer har ju alltid varit lite “yxiga” och råa så det finns ganska mycket att vinna på att balansera och “viktjustera” vevparti och kolvar/stakar.
Det här har man lärt sig på senare år och därför finns nästan inga skillnader mellan moderna motorer som ingår i samma modellserie. På B16/B18/B20 var det lite annorlunda.
Ganska stora skillnader i toleranser godkändes med resultat att den ena gamla volvon inte blev den andra lik.

Så om man vill locka fram de där dolda hästkrafterna finns det ett och annat att göra.
Nackdelen är att det handlar om maskinjobb som kan kosta en del.
Annars gäller en modern och effektiv kamaxel, ett tändsystem som tillåter mappning/motorstyrning, väl avstämda förgasare eller insprutning och inte minst:
En välbearbetad topp som gör sitt jobb och som inte stryper ingas eller avgas.

Finns massor skrivet, eftersom dessa motorer trimmats i 50 års tid och mycket erfarenheter finns i ämnet.
Ett tips är att köpa boken Motorrenovering av Jim Lundberg.
Även om boken avhandlar hur man renoverar Volvo B18/B20 till ursprungsskick är det en bra guide och man lär sig mycket på vägen.

mekomaskin: Skall ni inte ta och lugna er lite med hästkrafterna nu?

Är det någon av er här på forumet som plockat ut 140 ärliga hk ur en B18 med dubbla Su utan att ens porta toppen?
I så fall är nog många intresserade av att få se ett bromspapper och ett detaljerat byggrecept.
Rallymotorerna i App-K bilarna hamnar på ungefär 150hk, och då har man gjort allt som man får enligt reglementet.
En sådan motor är tyvärr totalt okörbar i en vanlig bil, och en ren plåga i stadstrafik….

Det är väl samma sak med myten om att det skall gå att få ut 170hk med dubbla SU.
Skulle gärna se ett bromspapper och ett detaljerat byggrecept på en sådan motor också.

 

Comments are closed