May 2015. Carburetor oil

English version below

Har under åren fixat en massa med mina förgasare men kom på att jag inte lyft plastlocken på klockorna på länge och mindes att “där ska det ju finnas olja”. Jag öppnade locken, drog upp cylindarna och tittade ner. Såg ingen oljeyta men cylindrarna var inte torra – och det “smackade” när jag lyfte upp dom vilket åtminstone betyder att det inte är torrt.

Debatten ang. vilken olja verkar lagom förvirrad. Men den här borde räcka för de flesta. Kommer från en av Volvos verkstadshandböcker som behandlar SU-HS6. ATF alltså, “Automatic Transmission Fluid”. Det går säkert bra med en del av de andra tipsen man fått, symaskinsolja – eller för att vara petig: “Singer Symaskinsolja” var tydligen något racingfolk experimenterade med för att få ännu mer respons vid gaspådrag och full gas. Strunt samma, idag är det ATF som gäller, vill man ha prestanda kan man gå och köpa en Subaro Impreza eller nåt annat utan kön. Även SU-experten Förgasarteknik i Söderköping rekommenderar ATF och den är betydligt lättare att få tag på – och samma sak som i de dyra små flaskorna.

Skärmavbild 2015-05-29 kl. 21.45.56

Så igår fyllde jag på lite olja i förgasarna. Det krävs minimal mängd för att fylla upp dom. Man ska fylla upp så man ser ytan, inte ända till toppen för det kommer bara rinna ut ur de små hålen som finns i plastlocken eller förbrännas inne i motorn. När jag sen tryckte ner de två ventilerna igen var det ett HELT annat motstånd, det var plötsligt ganska trögt att få ner dom, stor skillnad mot när jag bara kollade dagen innan. Provade motorn och märkte att gasen svarar MYCKET snabbare.

Det fick mig att fundera på funktionen. Det finns mängder av litteratur på SU-förgasare men de allra flesta tar upp ALLA funktioner, inställningar och detaljer och det var inte helt lätt för en amatör att sortera ut vad som händer med just denna olja och de där små cylindrarna man lyfter upp med plastlocken.

Skärmavbild 2015-05-29 kl. 21.06.17

Så här är det. Se bilden nedanför. Kanske basic för en del men inte för mig:

1) Vid gaspådrag (orange spjäll öppnas) så vill den gula cylinder uppåt men dämpas momentant av oljan: dvs mindre luft/mer bränsle, alltså temporärt fetare blandning. Ungefär som om man kunde choka motorn en kort stund.
2) En kort stund senare “hinner den gula cylindern uppåt” så att blandningen blir balanserad. Hur kort beror på fjädern och annat men upp kommer den. Och då rullar motorn på balancerad blandning på det högre varvet.
3) När sen gasen släpps så faller gula cylindern ner utan dämpning, dvs motorn får mindre fet blandning direkt. Här har oljan inte betydelse då dämpcylinder fungerar som en öppen backventil när den gula cylinder ska ner. Med eller utan olja spelar ingen roll, den går ner lika snabbt ändå. Motorn hamnar direkt på lämplig bränsleblandning för ett lägre varvtal.

Summerat så ska alltså – med rätt mängd dämpning – gaspådrag ge snabbare varvtalsökning (pga momentant fetare blandning). Men sen, när man släpper gasen så tappar den varv snabbt (gula cylindern faller ner). Detta sker oavsett olja eller inte. Så det är just gaspådraget som ska påverkas positivt. En annan (möjligen negativ) effekt är att bensinförbrukningen bör öka. 

Sen ska oljan tydligen göra tomgången mer stabil eftersom plötsliga variationer i luft/bränsle-blandning dämpas.

Skärmavbild 2015-05-29 kl. 21.33.26

Carburetor, Carburettor, Carbs or as SU denotes them, Carberetters, in original prints. I’ll settle with the first as it gets way more hits than the others in Google Search.

While I have done a lot with the carbs during the years I had somehow forgotten about the oil in the dampening cylinders. Mine wasnt dry but needed fill, but what oil? Confusing opinions on the net but ATF is the thing, “Automatic transmission fluid”, and have the right viscosity. The ATF image on top are form a Volvo manual from the late 60’s. ATF is way easier to find than the expensive original fluid. Anyway, throttle response after filling them got way better. So I started to think about the function.

To me, TOO MUCH information are available covering TOO MANY aspects of the SU carbs, so I settle here with what the oil’s purpose is. Colors refers to the last image. Note that the yellow cylinder (“dashpot”) in the “flask” moves up and down depending on the throttle – manipulating the richness of the mixture of air/gas flowing into the engine. This is probably basic to some but here goes logic:

1) When the gas pedal is pressed the orange throttle opens the inlet to the engine cylinders and air suction starts. The vacuum created sucks the yellow dashpot upwards. But it is dampened by the oil meaning the engine momentarily gets a richer mixture (more gas/less air). It’s almost like (if it was possible) using the choke for parts of a second, doping it momentarily.
2) A moment later the yellow dashpot has – with delay – moved upwards and the mixture air/fuel get balanced. Engine now happy running on a higher rev.
3) When the foot leaves the gas pedal the orange throttle closes, suction from engine reduces and the yellow dashpot moves down quickly. It will drop quickly regardless if there is enough oil or not, revs go down quickly. The oil only dampens the yellow dashpot when it wants to move up, not down. 

So in summary oil discipline here makes throttle response quicker. From now on I’ll check two-three times a season. To my car it was a big difference. This despite that my carbs were well tuned otherwise as probably evident to those that have read other posts in this blog. An expected negative effect is that fuel consumption should increase a bit. My engine has been very lean consuming less than a liter per 10 km anyway so no big thing. And I got a quicker car, more easily revving up to a nice throaty engine sound. 

And another thing with the oil, as it dampens movement of the yellow cylinder also at low revs it will also make idling more stable. 

Skärmavbild 2015-05-29 kl. 22.57.08

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *