Mars 2014. Rätt H4 lampor. P45t ska det vara.

Har haft lite väl många lampbyten för strålkastarna de sista 2 åren. Kromsargarna på mina lyktor kärvar så varje byte har varit 20 minuters irritation. Jag har använt den äldre sortens glödlampor med runda glas men nu är lagret slut i det lilla lager jag ärvt från förra ägaren. Jag undrade om det fanns bättre lampor för gamla originalsocklar så jag skickade ut frågan på P1800-forumet. Tyvärr kom inget svar. P1800 klubben har f.ö. nyligen bytt från ett ganska utskällt forumformat till ett nytt. Men tyvärr är det nya ovanligt användarfientligt. Det är synd då det finns så otroligt mycket kunskap i klubben men inget bra sätt att förmedla den. Obegripligt men det är nog bäst att dom får sköta sina saker på sitt sätt. Så jag skickade istället frågan till det förnämligt konstruerade Amazonforumet och svar kom snabbt som vanligt.

CVI har 3 lampor listade. Jag förstod inte skillnaden mellan dom. Äldre lamphus som i min 64:a har en anan fattning än de som har bytt till nya. Idag kallas tydligen den äldre för P45t. I helgen ska jag till biltema och köpa ett antal Halogenlampor “12 V, 60/55 W. Sockel P45t”, artikelnummer 35-500. Förhoppningsvis håller dom bättre än den gamla runda typen.

De äldre lamporna har buktningar i sockeln (den t.v “35-500”), medan de nyare har flänsar som sticker ut (inringat, passar ej äldre lamphus)

H4 sockel P45t

3 Comments:

  1. Den högra lampan har standardfäste för H4, medans den vänstra är en “piratlampa” för de gamla assymetriska strålkastarna. Detta för att åtnjuta H4-ljusets vita sken istället för klotlampans gulaktiga sken. Men denna lampa är ej godkänd av bilprovningen. Fast frågan är om de kontrollerar detta på “gammelbilen”…
    Förr fanns det även adapterring att köpa till strålkastarna. Kommer inte ihåg om lampfästet var för riktig H4.

    • Bra info, tack! Vet du varför dom inte är godkända, blir det för varmt, några risker eller vad? //P-A

      • Lamporna blir nog inte varmare än vanliga H4-lampor. Är nog mer så att lampglaset på assymetriska strålkastare har annorlunda slipning än H4-strålkastare. Risken är nog mer att ljusbilden kan vara diffus. Har själv jämfört på en Amazon med H4 lyktinsats/assymetrisk lyktinsats. På H4’s ljusbild är kanterna mer markanta.
        Hade för länge sedan en Amazon med assymetriska strålkastare, med monterade adapterringar (Biltema sålde sådana förr) och H4 lampor. Då klagade inte Bilprovningen på ljusbilden i alla fall.
        Thomas

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *