Mar 2016. Original number plate.

Fick tag i en gammal plåt och gamla bokstäver/siffror med originalnumret från 1964. Den här bilen såldes i Norrland så det var två länsbokstäver, inte bara en vilket blir viktigt om plåten – som i detta fall – hade förborrade hål. Två bokstäver och fem siffror. Fick tips via Facebook att plåtarna satt med clips ursprungligen och hade tur att en järnhandel här på Söder hade såna i källaren. Tog lite plastic padding vid piggarna även om det förmodligen inte behövdes, blev bra.

Olaglig såklart, nu gäller det bara att hitta på ett bra sätt att sätta på den temporärt när man ska finköra. Eller tvärtom, ha den permanent i fronten och nya skylten fast med gummiband e.dyl. Får fundera ut nåt bra.

Idag blev bilen ordentligt tvättat och nyvaxad. Vax i böjen på karossen runt hjulhusen har jag blivit tipsad om också. Sen i fronten framför hjulen samlas grus och efter en tvätt blir det en liten blöt hög där. Bortrensad och sprayade in ett överflöd med 5-56 för att påverka ev. rost negativt. Just in case, man vet ju aldrig. Gav ventilkåpan en omgång 5-56 också så den håller rätt “blänka”. I övrigt har denna originalare nog aldrig varit finare eller mer rätt de senaste 30-40 åren. Det blev en fin vårtur Kungsholmen – G:a Stan – åter till Söder där den igen visade att den går som en klocka och känns alldeles lagom pigg. Känns bra inför våren. Blir spännande att se om Prins Bertil klarar sig för första gången utan något nyhittat problem även detta år.

Skärmavbild 2016-03-20 kl. 23.16.43Skärmavbild 2016-03-20 kl. 23.16.52

Här ska den sitta, gissningsvis skruvar jag fast den där den nya sitter. Och så får jag ha nån temp. fästning för den nya så bör även Trafikverket hålla sig i skinnet.

Skärmavbild 2016-03-20 kl. 23.16.33

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *