JUN 2013. Min bil börjar låta racing, dags för rostfritt.

Har över året tyckt att bilen låtit bättre och bättre. I garaget är det rena racingsoundet. Vid servicen konstaterades läckor i bakre dämparen. Dags för ny research. Ställen som CVI och VP har nya kit för typ 2.500. Verkstan med Berra i spetsen tyckte jag skulle byta till rostfritt. Varför det tycket jag, jag kör ju bara något hundratal mil per år och undviker dessutom regn om jag kan.

Tydligen är det så att en bil som denna som står inne 6 mån per år och varmkörs då och då kan samla vatten i avgassystemet. Hur allmängiltigt det är vet jag inte men min bil låter tuffare nu än den lät i höstas, och Berra på verkstan sa att han haft en kund där han monterat ett sprillans system som rostat igenom på 1 år. Rostfritt?

På Raka Rör i Mölndal (VARNING LÄS INLÄGG NOV 2013!!!) finns ett rostfritt system för 3190:- utan främre rör + frakt. Man kan också köpa rostfria klämmor där men inte fästen. Jag ska besikta bilen innan Juli är slut och han hade endast ett på lager så det beställde jag. Leverans direkt till Berra på Södermalms Bil El.

En ny rostande bakdämpare från CVI/VP kostar typ 900:- så varför inte spara typ 2000 spänn då resten av systemet verkar rätt ok? Jo, förutom att detta knappast kommer rosta under min livslängd så hänger nuv. system lite för högt så jag behöver ändå fixa fler saker. Främre fästet för bakdämparen är ett kreativt och säkert välmenande försök att få till det men resultatet är att handbromsvajern glider mot mittröret och slipas sakta men säkert ner. Något som Berra givetvis upptäckte. Nya fästen finns att få, tyvärr är just detta fäste dyrast av alla (300:-) men när ändå pengar är på väg ut är det lika bra göra det ordentligt. Så här kan ett eget-fixat fäste se ut, lite suddigt men är alltså främre fästet till bakre dämparen (som är t.v. i bilden ovan där delarna inte ligger inte i monteringsordning.

En suddig bild (iPhone), men man ser ändå hur det ser ut. Resultatet är att mittröret hamnar för högt och möjligen att bakre dämparen är nära trossbotten (som borde vara tanken) – och i så fall att avgasrören hamnar lite för långt ner p.g.a. vinkeln. Förmodligen obetydligt men det räcker.

Appropå utblåsen så hade -64:orna raka rör, dvs inte de svängda som syns på bild. Mina nuvarande är också svängda – och till skillnad mot resten av systemet i utmärkt blankt skick så om någon har fula matta så är det bara att höra av sig, jag kommer ha ett extra-par inom någon vecka.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *