Juli 2014. Laddlampan kan man lita på.

Så länge glödlampan är hel ser man laddlampan lysa innan varje start. Och om den då börjar lysa efter start så har man ett problem. Varför är den pålitlig? Jo för att den före start mäter skillnaden i spänning mellan batteriet och jord, och när man startar mäter skillnaden mellan batteriet och laddspänningen. Lyser den laddas inte batteriet. Punkt. Foolproof.

Jag bytte batteri för någon vecka sen och tänkte att nu slipper jag elproblem ett tag men så började laddlampan lysa. Det betyder att all ström bilen drar kommer från batteriet, inget från generatorn och det är en tidsfråga innan den dör av sig självt. Det kan då hänt 1 av 3 saker:

1) Generatorfel
2) Laddreläet har lagt av
3) Någon kontakt/kabel har ärgat/lossnat

Med en voltmeter kan man leta var felet ligger. I mitt fall var det generatorn. Det första man ska prova är att byta kolen. 83 kronor kostar såna. Det räckte för att min gamla likströmmare skulle gå igång som vanligt. Nya original laddrelän kostar 1800:-. Lite 5-56 på kontakter är nästan gratis 🙂

En del byter till växelströmsgenerator, det är nog bra (dom kan ha inbyggda laddrelän vilket minskar antalet felkällor) men så länge man har en fungerande likströmmare tycker jag man ska hålla den i trim. Utslitna kol:

DSC02350 700

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *