Juli 2014. Fungerande klocka monterad.

Det tog alldeles för lång tid och blev dyrare än sagt men efter många månader kom den quartz-konverterade klockan tillbaks från England/Speedycables. Hade fått ett pris på under 1000-lappen men med frakt och annat blev det dubbelt så dyrt. Fint blev det, och den går som den ska. Jag bryter strömmen när bilen parkeras så då behövs extrakabel från batteriet för att hålla den igång oavbrutet. Reglagen på klockan är overksamma, istället kommer en kabel ut från baksidan klockan så man kan ställa den. Efter en vecka drar den sig inte alls. Mycket nöjd med resultatet.

Ett aber finns dock. Jag har någon skum läckspänning/krypström någonstans. Jag fick isolera bygeln som håller fast klockan – annars gick säkringen till klockan. Jag märkte också något liknande när jag bytte lampa i tankmätaren, trycker jag in den helt funkar den inte, men intryckt lite grann så går det fint. Troligen något som har med instrumentpanelen att göra alltså, undra hur man felsöker sånt..

DSC03216 700

 

Extra strömmatning, direkt till quartz-klockan via en säkring. Minuskabel behövs också om du liksom jag har en säkerhetsströmbrytare på minuspolen (används då bilen ska stå ett tag)
DSC03219 700

 

Under instrumentpanelen hänger knappen som ställer klockan
DSC03218 700

 

2 Comments:

  1. Jag hade liknande fel i instrumentpanelen. Försvann när jag jordade panelen med en separat jordkabel.
    Jordningen bygger på att panelen är monterad mot karossen men efter renovering är det inte ovanligt att man behöver jorda panlen separat.

    • Intressant! Jag ska ha det i åtanke nästa gång det är dags för åtgärd nästa gång – kan vara något så enkelt som glödlampsbyte. Felet är klart mystiskt. Hur jordade du din, satte en kabel från kaross till vad?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *