Start på denna blogg och en kort sammanfattning.

EDIT 2014. Dessa rader postade jag just nu hösten 2014 på klubbens äntligen drägliga forum. Det är en sammanfattning av köpet och tiden innan.

– – – – – –

2012 hittade jag till slut en P1800. Jag hade haft ett par gammelbilar innan – för att dom är vackra – men hade inte råd med P1800 som var det egentliga målet sedan jag började jobba på 90-talet. Barn kom i vägen och jag körde Merca (70-tal), Bubbla (70-tal), Chevrolet (60-tal) förutom moderna bilar (bla Alfa Romeo 156 köpt ny) under 20 år.

Under åren som gick kollade jag regelbundet prisbilden på P1800. 2010 började jag söka mer aktivt. Jag hade en lista där 1961-64 låg högst (bockhornen), så mycket original som möjligt och bilen behövde ha en kaross/lack i toppskick – framförallt helst rostfri. Mekaniskt fick den gärna ha åtgärdsbehov, lite kan jag fixa själv och för större grejor får den hamna på verkstad. Instrumentpanel i plastträ och fel ratt var otänkbart liksom ES. Även om ES har en charm är den inte i närheten av det linjesköna och den bilhistoriska ikon som kupén är.

När man letar P1800 så dyker hela registret av bilar upp. Jag blev erbjuden bilar för 200.000 men det var inte det prisläge jag tänkte mig. Kassa hop-plock med bytta eller borrade motorer och karossdelar dök upp för strax under 100.000 men föll på skick/passform och andra saker. Eller dålig lack, det ville jag inte ha. Några som verkade fina låg runt 130-150.000 men det var alltid något som stämde illa. Så en dag i Maj 2012 får jag ett mail från en som säger sig ha en pärla från 1964. Jaha tänkte jag, jag får väl som vanligt be om bilder. Fick bilder och den såg riktigt fin ut. Bad om flera och intrycket bestod. Bilen hade endast 3 ägare och såg ut att var i mycket gott skick. Det är en matching numbers bil, dvs original motor/växellåda och även inredning. Bilen hade levt hela sitt liv i Norrland men hade körts till Skåne runt 2010. Det blev dags för först en, och sedan två, Skåneresor. Bra pris och rostfri och gjorde att jag blev jag ägare nr 4 i Juni 2012.

– – – – – –

Welcome to WordPress. This is my first post. Edit or delete it, then start blogging!

Well, ska man ha en P1800-blogg så borde man ha en bra bakgrund. Det fick bli denna. Så, nu ska jag blogga.

Borde vara bakgrund här..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *