Feb 2016. Rattle in the gear at certain speeds?

Vid runt 90-95 km/h börjar min bil skallra. Det låter som det kommer framifrån, liksom under instrumentpanelen eller torpeden. Men tar man tag i växelspaken slutar det. Eller om man varvar upp och kör lite snabbare. Det är alltså någon slags resonans som uppstår. Så var det såklart inte från början och nu har jag via Facebook-gruppen fått ett antal tips hur man kan lösa det. 1) trivialt men min knopp sitter fast med lite Loctite så det löser inte mitt problem. Men förhoppningsvis något av de följande. Ska prova dom i ordning med start vid 2).

  1. Skruva åt knoppen
  2. Material i hålrum. Fyll hålrummet vid (22) med lämpligt mjukt dämpande material
  3. Fett på fjäder (22), wd40 & fett vid bussning (24), se också annan bild längre ner
  4. Byt packning (21) längst ner. Inte så komplicerat som det låter. 4 skruvar närmast (28), lyft sen spak så kommer man åt (21). Kostar 35 kr när detta skrivs.
  5. Byt stång. Ganska dyrt men utesluter 3:an ovan, f.n. drygt 500 kr.
  6. Ytterligare ett tips flöt in: packningarna 30-31 kan vara slitna. På fotot en bit ner ser det ut som dom är i någon slags metall – men om nya finns ska dom ev. vara gjorda av silikon.

Skärmavbild 2016-02-02 kl. 21.02.07

 

Här är stället vid (24) som kan börja glappa av ålder. Kan åtgärdas med punkt 2) eller 5). Denna bild från Mats Hagstedt som bytte stången.

Skärmavbild 2016-02-02 kl. 21.11.17

Another helpful image. This one provided by George Ardavast Minassian showing the details disassembled.

Skärmavbild 2016-02-02 kl. 21.03.22

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *