JUN 2013. Läckande förgasare fixas.

P1800-forumet är som en likvaka. När svar dyker upp så är dom i regel kunniga men det kan ta alltifrån dagar till månader. Så även om jag helst skulle vistas där så är det meningslöst då det finns andra ställen. De flesta i ansvarställning i klubben är inte nätaktiva och förstår inte det så ingen bättring i närtid är att vänta. Men Amazonklubbens forum lever ett helt annat sorts liv, där har jag fått svar förut och att posta där skulle visa sig helt rätt.

Så jag postade en tråd i Amazonforumet den 27 maj, “B18B dubbla SU-HS6, förgasarna läcker bensin”. Första svaret kommer efter ett par timmar.

Det påpekas att det saknas slangklämmor men att kanske det vanligaste felet är att flottörventilerna inte riktigt stänger. Det kan bero på smuts som fastnat, slitna ventiler eller för högt tryck från bensinpumpen. Eftersom min pump nyss renoverats till minsta beståndsdel är den misstänkt, men samtidigt saknas ju klämmor och ventilerna har jag ingen aning om hur dom ser ut. Jag postar en ny bild på en sprängskiss:

4:an är själva ventilen som lyfts upp av flottören. Jag är ingen mek men skruvar av flottörlocken och kan konstatera att det finns ett litet spår i koppar(?)-spetsarna. Det är ett tecken på slitage. Jag kan inte hitta någon speciell smuts men gör rent så gott jag kan. Inser att jag måste köpa nya ventiler och ventilsäten. Och skaffa slangklämmor. Hittar en demonteringsinstruktion:

 

Får mer svar direkt. CVI och VP autoparts har inte öppet på lördagar så jag efterlyser om det finns någon som har ventiler liggande i sitt garage i stockholmsområdet. Jag ska ner till Nyköping under helgen så det hållet går bra också.

En av Sveriges gurus på SU förgasare svarar och han bor inte långt från Nyköping. Han har alla grejer och till bra pris. När vi träffas på lördagen så monterar han dessutom allt i locken som jag har med mig. Bilen står kvar i Stockholm. Så här ser det ut isärmonterat, gamla ventilerna syns och tittar man noga blänker spåren som inte ska vara där. Nya ventiler har spetsar i ett gummimaterial och kan inte slitas på samma sätt, och sådana monterades.

Nya ventiler och slangklämmor monterade och bensinläckaget är borta.

För den som ev. minns att det händer att bensinpumpen ger för högt tryck som gör att trots nya ventiler så klarar de inte att stänga bensinflödet så gäller inte det denna bil. Men det förekommer tydligen att det händer och har man samma original glasklockspump som min bil så kan man förkorta fjädern (klippa av en bit) i den för att sänka trycket. Men innan man gör det bör man kolla att det verkligen är det som är problemet (dvs att mäta trycket från pumpen). I den renoveringssats jag skaffade från CVI så fanns ingen fjäder utan den gamla användes, och det är nog bra.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *