Om bilen

CHASSI #9713 – FIN P1800S från 1964


Rostfri bil i fint originalskick. Matching numbers, originalmotor/växellåda/förgasare etc. Lackades om i originalkulör 1980 – ovanligt bra skick på lack och krom idag. När jag köpte den hade den mest stått i förvaring i Norrland de sista 20 åren. Den lämnade Norrland första gången 2010 då den kördes ner till Skåne av Ägare #3 som då haft bilen sedan 1978. I början av 2012 blev jag ägare #4, bilen hade då gått 15.200 mil.

Eftersom den mest stått still i 2 decennium räknade jag med div mekaniska problem men inte riktigt lika många och drastiska som skedde direkt och sen även andra sommaren. Det blev lite för många bärgningar för att vara kul. Och tredje året inleddes likadant med ett batteri som dog och ingen laddning från generatorn – dock slapp jag bärgning det året. Men nu när detta skrivs fjärde året så har bilen gått som en klocka ett par hundra mil. Knock on wood.

Chassis #9713 – An original P1800S from 1964

Rust free 1964 matching number car, largely untouched but repainted 1980. In good condition including chrome. I am owner #4. This one had spent most of the last two decades in storage, undriven in Norrland where it had spent its full life. This is a good thing as they dont salt the roads in Norrland. In 2010 it was brought down to Skåne in southern Sweden where I found it and bought it from owner #3 who had it since 1978. I did expect various mechanical problems but not to the extent they came first and second summer – and is partly why I decided to start this blog. But as of now – when this is written – it has been very reliable for two seasons (2014-15) and a couple 1000 kilometers. 

SPRING 2015


Looking good and working like a clock (for the moment..).

18776379242_0b0f14d4c3_o

DSC03144 1500 II

 

ÄGARHISTORIK – Owner history


1964-08-27 Bilen säljs ny i Piteå till Färghandlaren J.O. Wallsten. Bilen var till hans fru och användes som “shoppingbil”. Wallsten hade bilen i 14 år, bilen gick blott 6.000 mil dessa år. Bilen ska enl uppgift från ägare #2 nedan ha kostat 28.000 kr.

Registreringintyg 1964
Vagnskadeförsäkring 1964
Garantibok 1964
Instruktionsbok 1964
Smörjkort som följde bilen till 2007.

1978-06-13 Bilen köps av Olof Wikander men sålde den redan efter några månader. Priset var 6.000 kronor och bilen hade då gått lika många mil.
1978-10-17 köptes bilen av Dennis Karlsson i Piteå för 10.000 kr. Senare skulle hans son Tomas ta hand om bilen. Familjen hade bilen i 34 år.
2012-06-16 blev jag den 4:e ägaren. I Augusti besiktigades bilen grundligt av klubbproffset Mark. Resultatet blev mycket bra: Klubbens besiktningsprotokoll. Första ordinarie besiktning på bilprovningen skedde sommaren 2013 och gav detta blanka papper.

 

ÅTGÄRDER / REPARATIONER


Förra ägaren (axplock från tidigare dokumentation)

1980 Omlackad (i originalkulör), mkt bra jobb. Har ännu inte sett en finare grafitgrå de år jag haft bilen.
1990 Innermattor textil bytta
2005 Totalrenoverat bromssystem
2005 Ny kylare, termostat, värmeventil
2010 Retrostereo
2010 Rost- och lackskyddsbehandling
2011 Nytt batteri, nya golvmattor gummi
2012 Lack stenskott sparklåda (på “rätt” sida)

Efter köp
2012 Kopplingshydralik renoverad
2012 Byte och renovering av värmepaket
2013 Service: nya stift, luft- och oljefilter, kontroll brytare mm
2013 Byte olja vx-låda, överväxel samt bakaxel, rundsmörjning alla nipplar
2013 Renovering bränslepump, blästrad och rep. sats (original glasklockspump)
2013 Rostfritt avgasystem
2013 Synkronisering förgasare, choke fixad, nya förgasarmunstycken och flottörventiler/säten, blästring flottörhus
2013 Byte till ny tank, renblåsning rör
2014 Nytt batteri (Tudor)
2014 Konvertering klocka till quartz (nu funkar ALLA instrument!)
2014 Byte till originalgrill (den s.k. äggkartongen)
2015 Nya däck med vita däcksidor, BFGoodrich 165/80×15, framvagnsinställning, rattcentrering

 

 

DIV MINDRE ÅTGÄRDER/FIX utöver listan ovan från 2012 och framåt…


2012: Ny list baklucka bytt (stängde inte ordentligt, nu perfekt), nya nummerplåtar (små), ny dränering tanklock, byte till original växelknopp, byte hardyknut (gamla trafikfarlig), nya bältesfästen original, justering förgasare, skaller underrede åtgärdat, byte till original stänkskydd bak, div fönstertätning.
2013: vita däckssidor monterade, byte bromsljuskontakt, målning fläktpropeller (BM Gul), byte växelspaksdamask (läckte varm motorluft in i kupén), byte signalknapp ratt (gamla repad), ny dränering ventilation in i motorrum, ny brandsläckare monterad under förarstol, packningar fix spolarmunstycken, byte sliten/ful spolarbehållare, byte utsliten solskyddshållare.
2014: Byte motorrumslist (gamla sliten). Byte kol original likströmsgenerator. Byte ny ventilkåpa (zink som det ska vara). Skyddsplast visst kablage. Byte av expansionstank (gamla sliten) och målning av bromsvätskebehållaren. Det börjar se bra ut i motorrummet. Oljebyte/filter (2:a gången). Rundsmörjning. Läckor i tank fixat (dåligt åtskruvade inspektionsbultar från Taiwan). Innerbelysning/dörrkontakter fixade samt ström fram till extraljusen (Marshal). Vindrutespolare fixad (tjuvluft). Byte bromsljuskontakt (CVI’s lade av efter 1 år), Berra på Södermalms BIL EL hittade en NOS (!) inne bland sina lådor.
2015: Original torkararmar, torkarblad monterade (sämre än de moderna som satt på – men rätt look). Nytillverkad jordkabel sprängkåpa/chassi. Olja förgasarklockor. Separat 12V försörjning klocka.

 

HÄR FINNS EN FILM tagen med radiostyrd helikopter från Oktober 2014.


 

2013, FIN BIL VINNER PRIS


Efter att ha varit på Gotland med bilen 2:a sommaren hamnade vi av en slump på en hamnträff i Oskarshamn där vi bland ett 100-tal bilar fick buckla för “kvällens bil”, besökarna röstade så pokalen har fått en finplats hemma. Bilen gick problemfritt till och från Gotland och sedan från Oskarshamn upp till Stockholm igen. Märkligt med tanke på vad som hittades i tanken senare.

9284535501_f1672be6a5_o

 

VID HEMKOMSTEN 2012


Så här såg bilen ut ca 2 månader efter hemkomsten till Stockholm. Bilen ser vacker ut men just här läcker värmelementet och alldeles strax ska kopplingen haverera. Och om någon vecka ska det visa sig att Hardyknuten i styrstången är direkt trafikfarlig och behövde bytas per omgående. De enda synliga förbättringar jag hunnit med när dessa bilder tas är nya original stänkskydd bak och ny bagagerumslist vilket gör att bakluckan stängs perfekt. Vita däcksidor kom på våren 2013.

DSC02335 1280

 

DSC02336 1280

 

 

HAVERIERNA I KORTFORM – denna blogg berättar mer i detalj om varje händelse om man går tillbaka i Arkivet och läser den från början.


De tre första tre totalhaverierna skedde de första 20 dagarna med bilen: batterikontakt/pol ärgad gjorde bilen död (orsaken hade jag då ingen aning om, efter många rullstarter löstes det på verkstad), kokande kylvätska in i bilen midsommarafton på motorvägen vid Nyköping 10 mil hemifrån, kopplingen dog helt vid rödljus utanför Södermalm. 2 bärgningar och många rullstarter gav mycket frustration dessa dagar. Flera verkstadsbesök följde under 2012 för att byta värmepaket, kopplingshydralik mm. Nästa år började ungefär lika illa. Läckande flottörhus/förgasare, skit i förgasarna som ledde till bärgning vid tre tillfällen. Märkligt nog lyckades jag ta mig till Söderköping där förgasarna fick nya munstycken och renoverade flottörer och husen hos Förgasarteknik – som också synkroniserade dom. Nytt haveri strax efter som efter bärgning och felsökning visade sig vara att tanken var rutten och det spelade ingen roll hur mycket jag rengjorde flottörhusen för det fanns ny skit som kom dit i parti och minut – vilket begränsade bensintillförseln. Tanken måste bytas men är inte gjort i en handvändning då såna tar veckor att få hem. Nytt verkstadsbesök när den väl kom osv. Sen var det besiktning och bakdämparen läckte så den måste bytas. Fel passform (från Raka Rör) gav tre nya verkstadsbesök och ändå sitter det inte optimalt. Men hela systemet är åtminstone rostfritt nu. Besiktning mitt i allt detta gav dock blankt papper. Hade bilen blivit pålitlig nu? Nej. Våren inleds med ett batteri som dör och en generator som inte laddar. Nytt verkstadsbesök men – men – men – sen våran 2014 har bilen som sagt gått som en klocka i flera 100 mil. Dom synkroniserad förgasarna ger trevligt svar med bensin som äntligen kommer fram som den ska.

Finns det något på uppsidan efter sånt här? Absolut, jag har lärt mig en massa grundläggande problem och bilen har fått dom åtgärdade. I sommarens övervärme (nära 30 grader konstant) körde jag kors och tvärs över Gotland och motortempen var hela tiden beskedlig, bilen drar nästan ingen olja och medan alla dom andra sakerna hände har jag gjort många småfix som gör bilen allt finare.

 

 

DSC02339 1280

DSC02344 1280

 

 

SPECIFIKATIONER


Volvo P1800S 1964 BXP853

REG.BEVIS:
TYP VOLVO 18335 VD, stämplat på platta i motorrum
MODELLKOD VO0606
CHASSI NR 9713
KAROSSNR 9670
79kW SAE
FÄRG 80 (GRAFITGRÅ)
KLÄDSEL 307-265 (RÖD)

VERKSTADSHANDBOK
MOTOR B18B
VÄXELLÅDA M40 med Överväxel (M41)

Instruktionsbok
FÖRGASARE SU-HS 6
108HP
Tank 45L
Kylvätska 9L
Olja 3.25-3.75 (utan/med oljerenare)

 

Om man mailar Volvos Historiska Arkiv så kan man få detaljerad leveransinfo. Matching number information nedan 🙂


Skärmavbild 2015-06-21 kl. 00.46.17

Skattekvitto – så här såg dom ut 1964.
Skärmavbild 2015-11-24 kl. 22.00.26

2 Comments:

  1. Flemming Ravn Sørensen

    Absolut fantastisk !!!! En af de flotteste P1800 jeg har set til dato – og flot hjemmeside !

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *