AUG 2013. Saknar du en mutter av någon skum brittisk standard från 1800-talet? Spolarmunstycken.

Ibland är en halvbra lösning helbra. Som här. Min bil är original inkl de två spolarmunstyckena. Båda mina satt rätt illa och för nära karossen och tidigare ägare hade monterat dom dåligt såg det ut som. Allt funkade men packningarna ovan kaross var fnöske. Lätt byte tänkte jag och upptäckte då att muttern som ska hålla fast ena munstycket saknades. Det var limmat på undersidan karossen. Illa men det går väl att hitta en ny mutter tänkte jag. Men icke.

Nya munstycken finns att köpa men håller inte samma kvalitet som original. Så jag var runt i ett antal järnaffärer och kunde snabbt konstatera att här var det inte ngn mm-standard eller normal tum standard. M, MF, UNC, UNF osv funkade inte alls, gängan är för fin. I Stockholm finns en affär som ska ha allt, Sifverts skruv, så jag åkte dit. Men inte ens dom hade rätt. Vad gör man då? Jo man kan använda plast el för att vara petig en Polyamidmutter med fel gänga. Munstycken ska inte sitta speciellt hårt så genom att forcera upp en polyamidmutter så får man den att fästa tillräckligt bra. Gängan på muttern pajjar en del men det fungerar utmärkt. En lagom snedvriden mutter och två plastbrickor håller paketet på plats utan problem.

Jag tror – utan att veta – att gängan egentligen är av Withworth typ. Den är brittisk och återfinns tex på SU förgasarna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *