AUG 2013. Byte av tank P1800.

Som nämnts i tidigare inlägg kan man spola och rensa en tank men är det tillräckligt gammal så kommer problemen tillbaka ändå. Kanske efter 7 månader eller en vecka. Så jag bet ihop och köpte en ny till det facila priset av 3500:-. Idag tillverkas dom i Taiwan men dom passar fint. Det finns ett extra rör “främre höger” som förmodligen är ngn avluftning till senare modeller än -64. Så här såg den ut före montering. En tätningslist bör monteras och jag sprayade undersidan med tektyl efter montering.

Med tanken kommer en monteringssats med bred slang och klämmor för anslutning till tappröret. Mindre slangklämmor ingår för anslutning till bränslerör och ventilation. Förmodligen sitter ljudisolering på originaltanken och sådan får man skaffa lämplig ny. På min tank satt också en masonitskiva, jag gissar att det är original för att få en plant golv.

Se till att tankgivaren jordas vilket verkar vara ett vanligt problem, min min mätare visade TOM trots 10 liter. Men den ryckte till vid tändningspåslag så helt död hade den inte blivit. Dags att felsöka. Följande rader hittade jag på jagrullar.se som svar på någon som hade liknande problem:

Ha tändningen på. 
Ta loss kabeln som sitter på tankarmaturen och håll den mot jord (först mot armaturen, inget utslag så se till att hålla mot något som verkligen ger jord). Om den ger utslag när du håller mot armaturen så är det nästan garanterat lindningen i armaturen som gett upp, brukar isåfall gå att linda bort ett varv och tvinna ihop den igen så funkar det (inte med perfekt värde, men någorlunda). Ger den utslag när du håller mot annan jord men inte armaturen så jordar du armaturen och ser om mätaren börjar fungera INNAN du river loss den.

Nya givare finns hos CVI men jag har sett billigare på ebay. Oavsett så är dom dyra så mkt bättre se om det går att fixa först!

Min krånglade men jag slapp byta. Jag provade jorda själv men det gjorde ingen skillnad. Vill man testa det kan man helt enkelt hålla en sladd mellan givararmaturen och lämpligt ställe i bakluckan. Det märkliga var att det inte gjorde någon skillnad i min bil, men lossade jag kabeln från givaren gav mätaren FULLT utslag. Konstigt. Så jag tog bilen till Bertil på Södermalms Bil-El. Han gjorde samma sak som jag fast med sladd till batteriet – men samma sak hände, dvs ingenting. Då skruvade han loss givaren och lyfte upp den för han tänkte att flottören hindrades eller nåt. Icke. Men med flottören uppe i luften så följde mätaren med när man vred på den. Skumt. Den sattes tillbaka och plötsligt visade sig de ca 25 literna i tanken som drygt halv tank på mätaren. Skumt som sagt men tolkningen är att även konstruktioner från 60-talet kan “hänga sig”, och fås att funka igen med lite rörelse och omtanke. Bertil skruvar tillbaka givaren som nu funkar fint:

tankmätare

One Comment:

  1. Pingback: Sep 2015. Autumn service + rust prevention and tank problems | 1964 Volvo P1800S

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *