Latest

VÄLKOMMEN hit – kommentera gärna.

Det går alldeles utmärkt att kommentera, ställa frågor eller komma med kloka råd. Under varje inlägg finns en länk ”leave a comment”.
Det har blivit mycket mer trafik än jag trodde så du är nu en av 200-300 besökare denna månad, välkommen!

Jan 2015. Återblick från Gotland.

Här står chassi #1 och #2 utanför Toftagården på Gotland. #2, den röda, skulle stjälas några veckor senare från en lada norr om Stockholm. Lyckligtvis hittades den efter 10 dagar i gott skick i Hägersten. Förmodligen fattade tjuvarna inte vad dom stal, eller så begrep dom senare genom efterlysningar som syntes lite här och där i bilkretsar att bilen var såpass känd att den förmodligen skulle vara osäljbar. Nedanför en bild på min bil från samma ställe, samma dag i Juni.

DSC02770 1500

 

 

DSC02782 1280

 

Jan 2015. Vagnsmärke någon?

Impulsköpte ett vagnsmärke från P1800-klubben i julas när det var lite rabatt. Här får det sitta efter en mindre enkät på Facebook-gruppen.

Vagnsmärke

Dec 2014. Broschyr 1964.

Alltid kul att titta på tidsdokument med fina bilder. Denna och resten av broschyren från 1964 hittar du här. Det brukar vara K-E Målberg och/eller Fredrik Beste som bevarat dessa åt eftervärlden, heder åt dom.

Untitled-1

 

Från fotostudio till verkligheten i norr – från samma broschyr:

1964 broschyr fjällbild 1280

 

Här finns en massa broschyrer på olika språk år för år, från Svenska Volvo P1800-klubben.

 

Dec 2014. Målad huvudbromscylinder.

Nymålad, färg Humbrol Enamel Satin Black. Satin ska ligga någonstans mellan matt och blank och tar längre tid att torka.

DSC02968 1280

 

Dec 2014. Typskylt.

Minns tillbaka tre somrar när jag någonstans noterat #9670 efter att ha hittat det någonstans i motorrummet och sen sett i köpekontraktet stod det Chassi #9713. Kan tycka det är lite märkligt att karossnumret (från Pressed Steel) skiljer sig från Chassinumret (från Göteborg). Förmodligen beror det på att man målade karosserna i batcher. Fabriken bestämde nog ungefär att ”den här månaden ska vi göra 70 vita, 70 röda och 20 grafitgrå” och så tog man plåtdelarna från någon samlingspunkt där karosserna från England förvarades. Karossnumret sitter ovanpå lådan där typskylten är monterad och till skillnad mot typskylten är den sprayad i karossfärgen. Här är min typskylt monterad i Göteborg – karosskyltens profil syns ovanpå lådan. Den skylten syns ganska tydligt i motorrumsbilden två inlägg tillbaka – under siffran ”16”. Om någon vet var någonstans i England/UK karosserna gjordes hör gärna av dig.

DSC02946 1280

Jag hittade en bild från Australien på #9113 – också en -64:a. Önskar jag kunde få bra kontakt med ägare #1 av min bil eller rättare sagt hans son. Dom hade bilen i 14 år och kanske kan hitta något liknande i något gammalt album. Försöker med detta just nu, förhoppningsvis kan han tänka sig rota. Nåväl, coolare än denna australiska bild blir det inte:

9113 graphite gray

 

Nov 2014. Ont om bilder, snart December.

Djurgården en videodag i Oktober, man börjar redan längta efter Maj. Nu blir det snart vinteride med div småfix, kanske någon helgkörning till om snö och vägsalt håller sig borta.

DSC02911 crop 1500

 

 

Nov 2014. Det börjar se schysst ut i motorrummet.

Idag bytte jag expansionskärlet (5) och tog en iPhonebild. Det fick mig att reflektera över vad jag roat mig med i motorrummet de senaste 3 åren. Här är en lista på allt (tror jag):
(1) Byte motorrumslist. (2) Byte Tudorbatteri. (3) Blästring och målning fläktpropeller. (4) Byte spolarvätskebehållare. (5) Byte expansionskärl. (6) Byte luftfilter. (7) Byte ny ventilkåpa i Zink som det ska vara. (8) Rengöring av div. plåtytor och slangar mm, några bytta. (9) Div klistermärken med information. (10) Div. rengöring av förgasare, reparation länksystem, synkronisering, byte ventiler/munstycken mm. (11) Byte livsfarlig Hardyknut. (12) Målning bromsvätskebehållare. (13) Byte dräneringsslangar friskluftsventil. (14) Blästring och rengöring original glasklocke bensinpump (syns ej). (15) Byte bromsljuskontakt 2 ggr. (16) Skyddsslang visst kablage.
Bör vara allt förutom avgassystembytet. Och sånt som byte av olja, tändstift, generatorkol samt oljefilter 2 ggr (som faktiskt syns på bilden..). Har inte räknat ihop vad grejerna kostat men det är nog ett par tusenlappar.

Edit: Nu kom jag på lite andra saker, helrenovering/blästring av kopplingens huvud- och slavcylinder (nära 12) samt återklistring av dämpmattan på motorhuven. Jaja, stort och smått.. Sen t.v. om ettan sitter ett av spolarmunstyckena, dessa har båda monterats om med nya packningar. Slangen (13) går in i en värmetermostat in i kupén som också monterats om efter testning i kökshon med hetvatten. Och när värmepaketet sprang läck och fyllde kupén med kokande kylvätska (då hade jag ägt bilen mindre än 10 dagar) lyftes hela värmepaketet ut (via 8) och återmonterades. Vid (13) syns också en ny gul kabel som förser quartz-klockan med 12V oavsett strömbrytaren på minuspolen. Även strömstoppet är något jag satte dit första året (nedanför 2). Får kanske göra några siffror till.. :- )

Allt är original förutom kylaren som på en -64 inte ska ha expansionskärl. Kylaren lär ha läckt som ett såll och byttes 2005. Kommer inte byta till någon annan i närtid eftersom motortempen höll sig på behagliga nivåer i sommarens ultrahetta. Bl.a. på Gotland där vi flera ggr körde över 10 mil i nära 30 graders värme.

IMG_1355 900


Hit Counter provided by Business Card Holders