Latest

VÄLKOMMEN hit – kommentera gärna.

Det går alldeles utmärkt att kommentera, ställa frågor eller komma med kloka råd. Under varje inlägg finns en länk ”leave a comment”.
Det har blivit mycket mer trafik än jag trodde så du är nu en av 200-300 besökare denna månad, välkommen!

Nov 2014. Det börjar se schysst ut i motorrummet.

Idag bytte jag expansionskärlet (5) och tog en iPhonebild. Det fick mig att reflektera över vad jag roat mig med i motorrummet de senaste 3 åren. Här är en lista på allt (tror jag):
(1) Byte motorrumslist. (2) Byte Tudorbatteri. (3) Blästring och målning fläktpropeller. (4) Byte spolarvätskebehållare. (5) Byte expansionskärl. (6) Byte luftfilter. (7) Byte ny ventilkåpa i Zink som det ska vara. (8) Rengöring av div. plåtytor och slangar mm, några bytta. (9) Div klistermärken med information. (10) Div. rengöring av förgasare, reparation länksystem, synkronisering, byte ventiler/munstycken mm. (11) Byte livsfarlig Hardyknut. (12) Målning bromsvätskebehållare. (13) Byte dräneringsslangar friskluftsventil. (14) Blästring och rengöring original glasklocke bensinpump (syns ej). (15) Byte bromsljuskontakt 2 ggr. (16) Skyddsslang visst kablage.
Bör vara allt förutom avgassystembytet. Och sånt som byte av olja, tändstift, generatorkol samt oljefilter 2 ggr (som faktiskt syns på bilden..). Har inte räknat ihop vad grejerna kostat men det är nog ett par tusenlappar.

Edit: Nu kom jag på lite andra saker, helrenovering/blästring av kopplingens huvud- och slavcylinder (nära 12) samt återklistring av dämpmattan på motorhuven. Jaja, stort och smått.. Sen t.v. om ettan sitter ett av spolarmunstyckena, dessa har båda monterats om med nya packningar. Slangen (13) går in i en värmetermostat in i kupén som också monterats om efter testning i kökshon med hetvatten. Och när värmepaketet sprang läck och fyllde kupén med kokande kylvätska (då hade jag ägt bilen mindre än 10 dagar) lyftes hela värmepaketet ut (via 8) och återmonterades. Vid (13) syns också en ny gul kabel som förser quartz-klockan med 12V oavsett strömbrytaren på minuspolen. Även strömstoppet är något jag satte dit första året (nedanför 2). Får kanske göra några siffror till.. :- )

Allt är original förutom kylaren som på en -64 inte ska ha expansionskärl. Kylaren lär ha läckt som ett såll och byttes 2005. Kommer inte byta till någon annan i närtid eftersom motortempen höll sig på behagliga nivåer i sommarens ultrahetta. Bl.a. på Gotland där vi flera ggr körde över 10 mil i nära 30 graders värme.

IMG_1355 900

Nov 2014. Höstservice inför vintern

Idag var bilen hos Södermalm Bil El. Detta fanns på listan:

– Oljebyte, nytt oljefilter och rundsmörjning. Stift och luftfiler är onödigt byta nu efter kanske 400 mil, de får sitta ett tag till och är lättare byta själv för mig som inte har något fix-garage.

– Tanken som byttes förra året har läckt runt inspektionsskruvarna (blev långsamt fuktiga). Tanken – ”original” från VP – är tillverkad i Taiwan. Förmodligen har man stansat tanken, svetsat ihop den och sen gängat öppningarna för skruvarna – och sen skruvat i skruvarna ”sådär” – och sen lackat . Dom satt hårt då tanken kom men kan ha berott på lacken. Så den började droppa. Nu är skruvarna åtdragna men Berra ville inte dra dom för hårt – då finns risk att gängorna går sönder. Kan vara läge för den som köper ny tank att börja med att skruva loss skruvarna och sen skruva dit dom med någon lämplig tätmassa.

– Sen innan tankbytet har jag haft en extralång bensinslang med extra bensinfilter för att kunna se om det kommit gammalt skräp från (gamla) tanken. Nu är den borta.

Borta:
bränslefilter efter 10 mil

– Har haft lite elkrångel vid lampbyten i instrumentpanelen, så jag bad dom se om dom kunde hitta något. Men någon läckström finns inte i bilen. I alla fall inte nu konstaterade Berra efter några mätningar.

– Innerbelysningen fixad, kan dock inte lysa konstant (fel på brytaren) men nu lyser den när man öppnar dörrarna.

– Vindrutespolningen funkade när den hade lust, det visade sig vara tjuvluft och sen med fyllda slangar funkar den fint.

– Bromsljuskontakten hade lagt av. Det blev byte eftersom den nyproducerade jag köpte förra året gått sönder. Berra hade en ny original bland sina lådor (NOS!). Nu lyser den dessutom vid lättare tryck på bromspedalen vilket känns tryggare. Den ”nygamla” krävde att man tryckte hårt på bromsen. Trist att vissa nyproducerade delar är så dåliga, denna var från CVI.

2.000 kr kostade kalaset och det var det värt.

Hittade denna fina bild från 1964 rätt nyligen:

volvo-p1800S-specs

Okt 2014. Sista höstturen?

Idag var det torrt på vägarna – första helgen på länge. Dags att ge bilen lite välbehövlig gymnastik inför vinterdvalan. Konstaterar att quartz-klockan går på minuten sedan installationen i Juli. Kollade tripmätaren och inser att jag nu färdats 800 mil i denna vackra bil på 3 somrar 2012-2014. Idag någon mil till.

Den något bristande bildkvaliteten beror på iPhone, bild 1 Södermälarstrand och bild 2) Swedenborgsgatan vid änden av Mariatorget. Båda messade jag till en kompis som satt på fiket bild 2 som undrade om jag ville komma dit. Jag har uppenbarligen för lite att göra eftersom jag nyss gjorde en karta över dagens färd.

 

1) Södermälarstrand, 2) Swedenborgsgatan vid Mariatorget
höstur 26 okt sista 2014? 1280

 

Okt 2014. Prislista 60-talet.

Från ägare nr 2 av min bil har jag fått uppgift att den kostat Färghandlare John O. Wallsten 28.000 kr när han rullade ut från butiken i Piteå Augusti 1964 för att ge den till sin fru.

Blev intresserad av vad bilarna kostade jämfört med andra då det begav sig. Jag gjorde en sammanställning från en site jag hittade. Siten anger tyvärr inte vilken källa dom hade men den är tillräckligt detaljerad för att verka trovärdig. P1800, Amazon och PV544 priser från start till slut. Tyvärr varierar uppgifterna lite apropå skatt. Ska man tolka uppgiften för P1800 från 1961 var skatten i så fall 18% som troligen ska läggas på P1800-priserna här.

Extrapolerar man P18-siffrorna från 1963 och 1965 så borde en 1964 haft listpriset 21.800 kr + skatter. Med skatten (18%) blir det 25.700 kronor. Så med lite tillval, kanske overdriven kostade extra, radio och annat så kan nog 28.000 stämma fint.

Prislista P1800 Amazon PV544

 

Edit: På svenska Wikipedia uppges att 1970 var priset på Amazon 17.100 kr inkl accis och moms, och som här står det att priset vad 12.600 1956. Något förvirrande alltså, och källan för dessa siffror fortf. okänd. Och så här skriver Amazonklubben på sin hemsida: Den sista Amazonen kostade 17.100:- Av det var 3.872:- accis och moms. Alltså 13.228:- före skatter. Den första kostade 13.610:-. Av det var 1.010:- skatt. Alltså 12.600:- före skatter. Det innebär alltså att Amazonpriserna i min lista från volvoveteran-siten blandar före och efter skatter.

 

Okt 2014. Finbild på nya grillen.

Tagen i en paus när vi spelade in filmen i föregående inlägg, Biskopsudden på Djurgården. Passar på att posta en bra bild från Augusti på den andra grillen (Gotland). Båda är 1500 pix breda så klicka på dom för att se dom i full storlek. Grillen från -67 (bild 2) är f.ö. till salu (mkt fint skick, perfekt krom). Halva priset mot VP’s nytillverkade om någon skulle vara intresserad.

DSC02916 1500

Gamla på en bild från i somras:

DSC02522 1500 II

 

Okt 2014. Flygfilm Biskopsudden.

En kompis var på temporärt besök i stan och han kan flyga radiostyrd helikopter. Han bor numer i Kina och har då och då skickat lite filmer som han tagit från helikoptern med en liten GoPro kamera. Stor som en tändsticksask men kapabel till HD kvalitet. Samma dag som jag bytte grill bestämde vi oss för att testa lite bilfilm med helikoptern. Vi hamnade på Djurgården och närmare bestämt Biskopsudden, på samma fält som Prins Bertil Memorial hålls varje år. Det blev riktigt kul och utan att kunna programmet särskilt bra klippte jag ihop den här filmen i iMovie på kvällen.

 

Okt 2014. Grillbyte.

Efter tre år med bilen bestämde jag mig att byta tillbaka till original äggkartongsgrill. Inte helt lätt då min grill från -67 sattes på just 1967 av dåvarande ägare. Förmodligen för att bilen skulle kännas lite mer up-to-date. Då. Alltså en slags originalkonvertering. Men jag gillar den förfinade Ferrari-looken som jag tycker äggkartongen har. Fyra skruvar verkar inte så jobbigt men för den som vill byta grill kan jag nästan garantera att det är en barnlek för alla som inte har bockhornen, men med bockhornen så måste man först lirka in den ganska tjocka grillen och sen blockeras de två nedre skruvhålen effektivt av de uppstickande hornen. Men med lite milt våld gick det till slut bra ändå.

EFTER:

DSC02907 700

FÖRE:

DSC02904 700

 


Hit Counter provided by Business Card Holders