Latest

VÄLKOMMEN hit – kommentera gärna!

Det går alldeles utmärkt att kommentera, ställa frågor eller komma med kloka råd. Under varje inlägg finns en länk ”leave a comment”. 

Du är en av 200-300 unika besökare denna månad. Det har blivit mer trafik än jag trodde vilket är jättekul :)

Okt 2014. Prislista 60-talet.

Från ägare nr 2 av min bil har jag fått uppgift att den kostat Färghandlare John O. Wallsten 28.000 kr när han rullade ut från butiken i Piteå Augusti 1964 för att ge den till sin fru.

Blev intresserad av vad bilarna kostade jämfört med andra då det begav sig. Jag gjorde en sammanställning från en site jag hittade. Siten anger tyvärr inte vilken källa dom hade men den är tillräckligt detaljerad för att verka trovärdig. P1800, Amazon och PV544 priser från start till slut. Givet uppgifterna verkar det sannolikt att samtliga priser är exkl ”omsättningsskatt” dvs nuvarande moms. Ska man tolka uppgiften för P1800 från 1961 var skatten i så fall 18% som troligen ska läggas på alla priser här. Idag kallar vi det för moms och den är 25%.

Extrapolerar man siffrorna från 1963 och 1965 så borde en 1964 haft listpriset 21.800 kr + skatter. Med skatten (18%) blir det 25.700 kronor. Så med lite tillval, kanske overdriven kostade extra, radio och annat så låter 28.000 som det kan stämma.

Prislista P1800 Amazon PV544

 

Edit: På svenska Wikipedia uppges att 1970 var priset på Amazon 17.100 kr inkl accis och moms, och som här står det att riset vad 12.600 1956. Något förvirrande alltså, och källan för dessa siffror fortf. okänd. Och så här skriver Amazonklubben på sin hemsida: Den sista Amazonen kostade 17.100:- Av det var 3.872:- accis och moms. Alltså 13.228:- före skatter. Den första kostade 13.610:-. Av det var 1.010:- skatt. Alltså 12.600:- före skatter. Det innebär alltså att Amazonpriserna i min lista från volvoveteran-siten blandar före och efter skatter.

 

Okt 2014. Finbild på nya grillen.

Tagen i en paus när vi spelade in filmen i föregående inlägg, Biskopsudden på Djurgården. Passar på att posta en bra bild från Augusti på den andra grillen (Gotland). Båda är 1500 pix breda så klicka på dom för att se dom i full storlek. Grillen från -67 (bild 2) är f.ö. till salu (mkt fint skick, perfekt krom). Halva priset mot VP’s nytillverkade om någon skulle vara intresserad.

DSC02916 1500 DSC02522 1500 II

 

Okt 2014. Flygfilm Biskopsudden.

En kompis var på temporärt besök i stan och han kan flyga radiostyrd helikopter. Han bor numer i Kina och har då och då skickat lite filmer som han tagit från helikoptern med en liten GoPro kamera. Stor som en tändsticksask men kapabel till HD kvalitet. Samma dag som jag bytte grill bestämde vi oss för att testa lite bilfilm med helikoptern. Vi hamnade på Djurgården och närmare bestämt Biskopsudden, på samma fält som Prins Bertil Memorial hålls varje år. Det blev riktigt kul och utan att kunna programmet särskilt bra klippte jag ihop den här filmen i iMovie på kvällen.

 

Okt 2014. Grillbyte.

Efter tre år med bilen bestämde jag mig att byta tillbaka till original äggkartongsgrill. Inte helt lätt då min grill från -67 sattes på just 1967 av dåvarande ägare. Förmodligen för att bilen skulle kännas lite mer up-to-date. Då. Alltså en slags originalkonvertering. Men jag gillar den förfinade Ferrari-looken som jag tycker äggkartongen har. Fyra skruvar verkar inte så jobbigt men för den som vill byta grill kan jag nästan garantera att det är en barnlek för alla som inte har bockhornen, men med bockhornen så måste man först lirka in den ganska tjocka grillen och sen blockeras de två nedre skruvhålen effektivt av de uppstickande hornen. Men med lite milt våld gick det till slut bra ändå.

FÖRE:

DSC02904 700

EFTER:

DSC02907 700

Aug 2014. Gotland i år igen.

Precis som förra året blev det en helt problemfri resa till Gotland fram och åter. Bilen känns som pålitligheten själv efter batteribyte och kolen i generatorn för någon månad sedan. Ca 50 nya mil på Gotland inkl. fram åter Nynäshamn. Klart godkänt. Här en bild när vi varit på Fårö och väntar på färjan tillbaka till Gotland. På Fårö finns kultstället Kutens Bensin som alla bilintresserade bör åka till som är på Gotland. Bild nr 2 är från detta mycket speciella ställe.

DSC02603 1500

DSC02564 1500

Juli 2014. Fungerande klocka monterad.

Det tog alldeles för lång tid och blev dyrare än sagt men efter många månader kom den quartz-konverterade klockan tillbaks från England/Speedycables. Hade fått ett pris på under 1000-lappen men med frakt och annat blev det dubbelt så dyrt. Fint blev det, och den går som den ska. Jag bryter strömmen när bilen parkeras så då behövs extrakabel från batteriet för att hålla den igång oavbrutet. Reglagen på klockan är overksamma, istället kommer en kabel ut från baksidan klockan så man kan ställa den. Efter en vecka drar den sig inte alls. Mycket nöjd med resultatet.

Ett aber finns dock. Jag har någon skum läckspänning/krypström någonstans. Jag fick isolera bygeln som håller fast klockan – annars gick säkringen till klockan. Jag märkte också något liknande när jag bytte lampa i tankmätaren, trycker jag in den helt funkar den inte, men intryckt lite grann så går det fint. Troligen något som har med instrumentpanelen att göra alltså, undra hur man felsöker sånt..

DSC03216 700

 

Extra strömmatning, direkt till quartz-klockan via en säkring. Minuskabel behövs också om du liksom jag har en säkerhetsströmbrytare på minuspolen (används då bilen ska stå ett tag)
DSC03219 700

 

Under instrumentpanelen hänger knappen som ställer klockan
DSC03218 700

 


Hit Counter provided by Business Card Holders