Latest

WELCOME

From 2015 all posts are in English too. Feel free to comment, all posts are open for that – I’ll really appreciate any feedback or questions. This blog is about a fine -64 P1800 with four owners including me since a couple of years and I hope someone find it worthwhile reading. Thanks for visiting!

Tack för att du hittat hit. Det går utmärkt att kommentera, ställa frågor eller ge kloka råd. Under varje inlägg finns en länk ”leave a comment”, all feedback är bra feedback och gör i bästa fall denna hobbyblogg läsvärd.
Det har blivit mycket mer trafik än jag trodde så du är nu en av ca 300 besökare denna månad, så verkligen – Välkommen!

May 2015. Carburetor oil, Olja till förgasarna.

English version below

Har under åren fixat en massa med mina förgasare men kom på att jag inte lyft plastlocken på klockorna på länge och mindes att ”där ska det ju finnas olja”. Jag öppnade locken, drog upp cylindarna och tittade ner. Såg ingen oljeyta men cylindrarna var inte torra – och det ”smackade” när jag lyfte upp dom vilket åtminstone betyder att det inte är torrt.

Debatten ang. vilken olja verkar lagom förvirrad. Men den här borde räcka för de flesta. Kommer från en av Volvos verkstadshandböcker som behandlar SU-HS6. ATF alltså, ”Automatic Transmission Fluid”. Det går säkert bra med en del av de andra tipsen man fått, symaskinsolja – eller för att vara petig: ”Singer Symaskinsolja” var tydligen något racingfolk experimenterade med för att få ännu mer respons vid gaspådrag och full gas. Strunt samma, idag är det ATF som gäller, vill man ha prestanda kan man gå och köpa en Subaro Impreza eller nåt annat utan kön. Även SU-experten Förgasarteknik i Söderköping rekommenderar ATF och den är betydligt lättare att få tag på – och samma sak som i de dyra små flaskorna.

Skärmavbild 2015-05-29 kl. 21.45.56

Så igår fyllde jag på lite olja i förgasarna. Det krävs minimal mängd för att fylla upp dom. Man ska fylla upp så man ser ytan, inte ända till toppen för det kommer bara rinna ut ur de små hålen som finns i plastlocken eller förbrännas inne i motorn. När jag sen tryckte ner de två ventilerna igen var det ett HELT annat motstånd, det var plötsligt ganska trögt att få ner dom, stor skillnad mot när jag bara kollade dagen innan. Provade motorn och märkte att gasen svarar MYCKET snabbare.

Det fick mig att fundera på funktionen. Det finns mängder av litteratur på SU-förgasare men de allra flesta tar upp ALLA funktioner, inställningar och detaljer och det var inte helt lätt för en amatör att sortera ut vad som händer med just denna olja och de där små cylindrarna man lyfter upp med plastlocken.

Skärmavbild 2015-05-29 kl. 21.06.17

Så här är det. Se bilden nedanför. Kanske basic för en del men inte för mig:

1) Vid gaspådrag (orange spjäll öppnas) så vill den gula cylinder uppåt men dämpas momentant av oljan: dvs mindre luft/mer bränsle, alltså temporärt fetare blandning. Ungefär som om man kunde choka motorn en kort stund.
2) En kort stund senare ”hinner den gula cylindern uppåt” så att blandningen blir balanserad. Hur kort beror på fjädern och annat men upp kommer den. Och då rullar motorn på balancerad blandning på det högre varvet.
3) När sen gasen släpps så faller gula cylindern ner utan dämpning, dvs motorn får mindre fet blandning direkt. Här har oljan inte betydelse då dämpcylinder fungerar som en öppen backventil när den gula cylinder ska ner. Med eller utan olja spelar ingen roll, den går ner lika snabbt ändå. Motorn hamnar direkt på lämplig bränsleblandning för ett lägre varvtal.

Summerat så ska alltså – med rätt mängd dämpning – gaspådrag ge snabbare varvtalsökning (pga momentant fetare blandning). Men sen, när man släpper gasen så tappar den varv snabbt (gula cylindern faller ner). Detta sker oavsett olja eller inte. Så det är just gaspådraget som ska påverkas positivt. En annan (möjligen negativ) effekt är att bensinförbrukningen bör öka. 

Sen ska oljan tydligen göra tomgången mer stabil eftersom plötsliga variationer i luft/bränsle-blandning dämpas.

Skärmavbild 2015-05-29 kl. 21.33.26

Carburetor, Carburettor, Carbs or as SU denotes them, Carberetters, in original prints. I’ll settle with the first as it gets way more hits than the others in Google Search.

While I have done a lot with the carbs during the years I had somehow forgotten about the oil in the dampening cylinders. Mine wasnt dry but needed fill, but what oil? Confusing opinions on the net but ATF is the thing, ”Automatic transmission fluid”, and have the right viscosity. The ATF image on top are form a Volvo manual from the late 60’s. ATF is way easier to find than the expensive original fluid. Anyway, throttle response after filling them got way better. So I started to think about the function.

To me, TOO MUCH information are available covering TOO MANY aspects of the SU carbs, so I settle here with what the oil’s purpose is. Colors refers to the last image. Note that the yellow cylinder (”dashpot”) in the ”flask” moves up and down depending on the throttle – manipulating the richness of the mixture of air/gas flowing into the engine. This is probably basic to some but here goes logic:

1) When the gas pedal is pressed the orange throttle opens the inlet to the engine cylinders and air suction starts. The vacuum created sucks the yellow dashpot upwards. But it is dampened by the oil meaning the engine momentarily gets a richer mixture (more gas/less air). It’s almost like (if it was possible) using the choke for parts of a second, doping it momentarily.
2) A moment later the yellow dashpot has – with delay – moved upwards and the mixture air/fuel get balanced. Engine now happy running on a higher rev.
3) When the foot leaves the gas pedal the orange throttle closes, suction from engine reduces and the yellow dashpot moves down quickly. It will drop quickly regardless if there is enough oil or not, revs go down quickly. The oil only dampens the yellow dashpot when it wants to move up, not down. 

So in summary oil discipline here makes throttle response quicker. From now on I’ll check two-three times a season. To my car it was a big difference. This despite that my carbs were well tuned otherwise as probably evident to those that have read other posts in this blog. An expected negative effect is that fuel consumption should increase a bit. My engine has been very lean consuming less than a liter per 10 km anyway so no big thing. And I got a quicker car, more easily revving up to a nice throaty engine sound. 

And another thing with the oil, as it dampens movement of the yellow cylinder also at low revs it will also make idling more stable. 

Skärmavbild 2015-05-29 kl. 22.57.08

 

May 2015. Meeting another 1964 P1800S

Fitted a gopro-camera on the car. It’s a short film (2 min) in beautiful early spring weather, check what we meet at 1:30. Full HD (filmed in April).

 

May 2015. Still best looking car ever.

Har haft den i fyra år nu och kan inte tröttna på linjerna. Här en fin bild från Skeppsbron Gamla Stan. Gammalt objektiv på ny kamera ger skärpa där man vill ha den och oskärpa bortom, Zeiss CY 35/1.4.

Had it for four years now and I still find lines as beautiful as ever. A nice shot from Old Town Stockholm. Credits for the blurry background goes to an old Zeiss CY 35/1.4.

DSC03144 1500 II

 

Not too bad inside either.

DSC03118 1500

April 2015. Vårvax och tur.

Ordentlig tvätt och lite vax. Bilen går som en klocka. Ursäkta lagom dålig iPhone-bild. Bild 2 dagens Stockholmstur.

Time for wax, car runs like a clock. Sry for the poor quality iPhone shot. Todays tour on 2nd image, around Stockholm.

Skärmavbild 2015-04-26 kl. 23.43.57

 

 

26 april tur

Mars 2015. Max Gennel

Max Gennel är en grym bilfotograf och jag föreslog vi skulle ta min bil till Mariabergets kullerstensbackar och ta lite bilder. Sagt och gjort, på berget höll Max i kameran och vi tog en serie bilder. Nr 1 är Max skapelse och nr 2 är en egen behandling. Vill du föreviga din bil på ett högklassigt sätt så är Max ett mkt bra tips, kolla tex här.

Skilled car photographer Max Gennel and I met to take P18 shots in nice scenery. Here’s the result, cobble stone area in central Stockholm/Södermalm. 

 

 

Skärmavbild 2015-04-26 kl. 23.03.16

 

P1800_0031 landscape 1500

Mars 2015. 2nd spring drive.

Har en bekant som jobbar med foto och gillar bilar så vi tog en liten tur i ett svinkallt Stockholm. Det kommer fler bilder från tillfället men först 3 egna skott. Vi hamnade på Skeppsbron Gamla Stan. Först hans bil, en PV 61:a som han har som bruksbil. Sen min från ungefär samma position sedan en bild på PV:ns handtag jag gillade.

Met up with a friend i a freezing cold Stockholm. He does photography and is skilled in automotive shots. More pictures will come but first a few of mine. First his daily driver -61 PV, then mine and then a sort of a self portrait of the PV’s door handle. 

Full frame with Zeiss Contax 35/1.4. Probably the best car lens in the world.
Click images for fullsize, ESC gets you back.

DSC03152 1500

DSC03154 1500

 

Mars 2015. Spring debute – P1800’s allover the place.

Spontanträff via Facebook, tog en kaffe på Djurgården Rosendals trädgårdar med Karl Eric som håller i klubbens chassiregister. Fick då se hans päronvaniljfärgade P1800 som han köpte i höstas. Kaross och inredning såg mycket trevligt ut med bl.a. en riktigt fin träratt och en fin radio jag blev avundsjuk på. Skulle nog själv ta bort de gula varselljusen, det är samma sort som jag satte på min Puch Dakota tidigt 80-tal. Men det är en smaksak såklart.

Posted a quick notice on Facebook friday night that I was going to bring the car out on Saturday and perhaps someone else was interested in a spontaneous meet. Destination was Rosendals slott, Stockholm. Karl Eric – keeping the P1800 chassis registry – turned up with his newly acquired light green -66, love that color. Looked like it was in excellent shape, body and interior.

Rosendal Castle/gardens: Karl Erics and both:

DSC03104 1280

DSC03108 1280


Hit Counter provided by Business Card Holders