Latest

VÄLKOMMEN hit – kommentera gärna!

Det går alldeles utmärkt att kommentera, ställa frågor eller komma med kloka råd. Under varje inlägg finns en länk ”leave a comment”. 

Du är en av 200-300 unika besökare denna månad. Det har blivit mer trafik än jag trodde vilket är jättekul :)

Aug 2014. Gotland i år igen.

Precis som förra året blev det en helt problemfri resa till Gotland fram och åter. Bilen känns som pålitligheten själv efter batteribyte och kolen i generatorn för någon månad sedan. Ca 50 nya mil på Gotland inkl. fram åter Nynäshamn. Klart godkänt. Här en bild när vi varit på Fårö och väntar på färjan tillbaka till Gotland. På Fårö finns kultstället Kutens Bensin som alla bilintresserade bör åka till som är på Gotland. Bild nr 2 är från detta mycket speciella ställe.

DSC02603 1500

DSC02564 1500

Juli 2014. Fungerande klocka monterad.

Det tog alldeles för lång tid och blev dyrare än sagt men efter många månader kom den quartz-konverterade klockan tillbaks från England/Speedycables. Hade fått ett pris på under 1000-lappen men med frakt och annat blev det dubbelt så dyrt. Fint blev det, och den går som den ska. Jag bryter strömmen när bilen parkeras så då behövs extrakabel från batteriet för att hålla den igång oavbrutet. Reglagen på klockan är overksamma, istället kommer en kabel ut från baksidan klockan så man kan ställa den. Efter en vecka drar den sig inte alls. Mycket nöjd med resultatet.

Ett aber finns dock. Jag har någon skum läckspänning/krypström någonstans. Jag fick isolera bygeln som håller fast klockan – annars gick säkringen till klockan. Jag märkte också något liknande när jag bytte lampa i tankmätaren, trycker jag in den helt funkar den inte, men intryckt lite grann så går det fint. Troligen något som har med instrumentpanelen att göra alltså, undra hur man felsöker sånt..

DSC03216 700

 

Extra strömmatning, direkt till quartz-klockan via en säkring. Minuskabel behövs också om du liksom jag har en säkerhetsströmbrytare på minuspolen (används då bilen ska stå ett tag)
DSC03219 700

 

Under instrumentpanelen hänger knappen som ställer klockan
DSC03218 700

 

Juli 2014. Fota en instrumentpanel.

Det är inte helt lätt att fota en instrumentpanel i en bil. Till att börja med behöver man en rejäl vidvinkel. De äldre P1800 har begåvats med en minst lika smakfull panel som bilen i övrigt. Dessutom är den om möjligt ännu vackrare i mörker. Här är det inte mörkt utan skymning men man kan se att belysningen är på. Ska jobba mer på detta.

DSC02420 1280

 

Juli 2014. Ytterligare en måndag vid Årstaviken.

Denna gång kom Peppe i sin 64:a med Torbjörn som har en helt oskruvad röd 63:a. Det låter nästan otroligt men den har t.o.m original avgassystemet kvar (med raka rör). Det är en av de första 1800S då tillverkningen flyttades till Sverige. Lacken är inte i bästa skick men en sällsynt bil är det.

DSC02367 1280 II

Juli 2014. Laddlampan kan man lita på.

Så länge glödlampan är hel ser man laddlampan lysa innan varje start. Och om den då börjar lysa efter start så har man ett problem. Varför är den pålitlig? Jo för att den före start mäter skillnaden i spänning mellan batteriet och jord, och när man startar mäter skillnaden mellan batteriet och laddspänningen. Lyser den laddas inte batteriet. Punkt. Foolproof.

Jag bytte batteri för någon vecka sen och tänkte att nu slipper jag elproblem ett tag men så började laddlampan lysa. Det betyder att all ström bilen drar kommer från batteriet, inget från generatorn och det är en tidsfråga innan den dör av sig självt. Det kan då hänt 1 av 3 saker:

1) Generatorfel
2) Laddreläet har lagt av
3) Någon kontakt/kabel har ärgat/lossnat

Med en voltmeter kan man leta var felet ligger. I mitt fall var det generatorn. Det första man ska prova är att byta kolen. 83 kronor kostar såna. Det räckte för att min gamla likströmmare skulle gå igång som vanligt. Nya original laddrelän kostar 1800:-. Lite 5-56 på kontakter är nästan gratis :)

En del byter till växelströmsgenerator, det är nog bra (dom kan ha inbyggda laddrelän vilket minskar antalet felkällor) men så länge man har en fungerande likströmmare tycker jag man ska hålla den i trim. Utslitna kol:

DSC02350 700

Juli 2014. Börjar bli ok i motorrummet.

Bytte ventilkåpan. Efter 3 år börjar det faktiskt se bra ut i motorrummet. Sånär som på en extraslang och lite annat fix – den extra bensinslangen är ett nödvändigt fix efter tankbytet i höstas. Slangen blir kvar ett tag till till ett mystiskt bensindropp från tanken är löst.     DSC02335 1280 Under ventilkåpan: DSC02331 1280 Men det kan ju se perfekt ut, så här ser tex Mark B’s finrenoverade ’61:a ut. Ska jag hitta nåt att anmärka på kanske locket på bromsvätskebehållaren borde vara silver och kanske satt det inte slangklämmor på bränslekablarna vid förgasarna från fabrik. Lacken på bilen är fin röd original, i bilden ser den nästan metallic ut men det beror på div kontrastökningar för att se mer detaljer i motorrummet. Oavsett, här kan man servera mat!DSC02176 1280


Hit Counter provided by Business Card Holders