Latest

WELCOME / VÄLKOMMEN

From 2015 I have the intention to write all new posts in both English and Swedish. Feel free to comment, all posts are open for that – I’ll really appreciate any feedback or questions. This blog is about a fine -64 P1800 with four owners including me since a couple of years and I hope someone find it worthwhile reading. I’ll go back in history and translate older stuff if someone finds it interesting. As a start, all posts of first page are translated. Currently there are some 300 visiting this blog each month which is much more than I expected from this purely hobby-type blog, so thanks for visiting!

Tack för att du hittat hit. Det går utmärkt att kommentera, ställa frågor eller ge kloka råd. Under varje inlägg finns en länk ”leave a comment”, all feedback är bra feedback och gör i bästa fall denna hobbyblogg läsvärd.
Det har blivit mycket mer trafik än jag trodde så du är nu en av ca 300 besökare denna månad, så verkligen – Välkommen!

Mars 2015. 2nd spring drive.

Har en bekant som jobbar med foto och gillar bilar så vi tog en liten tur i ett svinkallt Stockholm. Det kommer fler bilder från tillfället men först 3 egna skott. Vi hamnade på Skeppsbron Gamla Stan. Först hans bil, en PV 61:a som han har som bruksbil. Sen min från ungefär samma position sedan en bild på PV:ns handtag jag gillade.

Met up with a friend i a freezing cold Stockholm. He does photography and is skilled in automotive shots. More pictures will come but first a few of mine. First his daily driver -61 PV, then mine and then a sort of a self portrait of the PV’s door handle. 

Full frame with Zeiss Contax 35/1.4. Probably the best car lens in the world.
Click images for fullsize, ESC gets you back.

DSC03152 1500

DSC03154 1500

DSC03125 1500

Mars 2015. Spring debute – P1800’s allover the place.

Spontanträff via Facebook, tog en kaffe på Djurgården Rosendals trädgårdar med Karl Eric som håller i klubbens chassiregister. Fick då se hans päronvaniljfärgade P1800 som han köpte i höstas. Kaross och inredning såg mycket trevligt ut med bl.a. en riktigt fin träratt och en fin radio jag blev avundsjuk på. Skulle nog själv ta bort de gula varselljusen, det är samma sort som jag satte på min Puch Dakota tidigt 80-tal. Men det är en smaksak såklart.

Posted a quick notice on Facebook friday night that I was going to bring the car out on Saturday and perhaps someone else was interested in a spontaneous meet. Destination was Rosendals slott, Stockholm. Karl Eric – keeping the P1800 chassis registry – turned up with his newly acquired light green -66, love that color. Looked like it was in excellent shape, body and interior.

Rosendal Castle/gardens: My car, Karl Erics and both:

DSC03097 1280 bw

DSC03104 1280

DSC03108 1280

Feb 2015. Byte till kromade originaltorkare

Äntligen dags, min bil har haft ES-torkare sedan jag köpte den. Dom har funkat fin-fint så även om jag inte gillade den matta metallen har jag väntat med att byta. Nu i jul köpte jag nya från VP. Och ES-torkarna är tydligen svåra att få tag på så jag fick ok betalt för mina begagnade. Lagom svåra att få loss och det jag märkte direkt var att de jag hade var av otroligt mycket bättre kvalitet än de nya jag fått. Trist men jag satte på armarna och skulle sen sätta på bladen men då passade dom inte. Armarna hade för långa blad ”för att kulan i bladen” skulle få fäste. Dåligt från VP då blad/armar inte är särskilt billiga. Men ok jag fick ta fram vinkelslipen och korta armarna ca 1 mm sen fick jag på bladen. Fine tänkte jag tills jag tvättade bilen i garaget och tänkte jag skulle testa torkarna. Då visar det sig att dom inte trycker ner gummit tillräckligt i mitten. Dom torkar i kanterna men inte i centrum av bladen.

Feb 2015. Original chromed wipers fitted.

Changed the wipers from the ES-version to early 60’s chromed originals, wanted to get the right look. Got disappointed when the blades did not fit the arms, too long, a mm or so. Used an angle grinder to make them shorter. Fine, now they fitted. But then I washed the car and tried the wipers and found out they lack pressure on the glass so they dont work as they should. Got them from VP Autoparts and they’re not particularly cheap so I am a bit disappointed, but the look is as it should be.  

bild 4 1280

Jan 2015. Återblick från Gotland.

Här står chassi #1 och #2 utanför Toftagården på Gotland. #2, den röda, skulle stjälas några veckor senare från en lada norr om Stockholm. Lyckligtvis hittades den efter 10 dagar i gott skick i Hägersten. Förmodligen fattade tjuvarna inte vad dom stal, eller så begrep dom senare genom efterlysningar som syntes lite här och där i bilkretsar att bilen var såpass känd att den förmodligen skulle vara osäljbar. Nedanför en bild på min bil från samma ställe, samma dag i Juni.

Jan 2015. Gotland retrospective.

Here are chassis #1 and #2 on Gotland. The red (#2) was stolen a few weeks after this shot. Luckily it was found after 10 days in good condition in a south suburb of Stockholm – and returned to the happy owner. The morons who stole it probably did not understand that a well known car like this wouldnt be sellable – or they found out later. Below an image of my car (#9713 -64)  from the same place the same day.

DSC02770 1500

 

 

DSC02782 1280

 

Jan 2015. Vagnsmärke någon?

Impulsköpte ett vagnsmärke från P1800-klubben i julas när det var lite rabatt. Här får det sitta efter en mindre enkät på Facebook-gruppen.

Bought a grille mark from the P1800-club, wonder where to place it – if at all. After a quick poll in the Swedish Facebook-group this will be the position.

Vagnsmärke

Dec 2014. Broschyr 1964.

Alltid kul att titta på tidsdokument med fina bilder. Denna och resten av broschyren från 1964 hittar du här. Det brukar vara K-E Målberg och/eller Fredrik Beste som bevarat dessa åt eftervärlden, heder åt dom.

Always nice to find old images, these are from the link above from 1964. Credits go to Målberg and Beste who have spent a lot of time to scan a lot of material.

Untitled-1

 

Från fotostudio till verkligheten i norr – från samma broschyr:

No studio here, just reality up north:

1964 broschyr fjällbild 1280

 

Här finns en massa broschyrer på olika språk år för år, från Svenska Volvo P1800-klubben.

 

Dec 2014. Målad huvudbromscylinder.

Nymålad, färg Humbrol Enamel Satin Black, klassisk modellfärg – drygt 20 kr. Satin ska ligga någonstans mellan matt och blank och tar längre tid att torka. Tvättade rent med Aceton innan.

Wet paint. Humbrol Enamel Satin Black, about 2€. This is in between matte and glossy. Cleaned with pure Aceton before painting. 

DSC02968 1280

 


Hit Counter provided by Business Card Holders